한국 무교의 역할
신라 2대 남해차차웅의 차차웅은 왕호 · 무칭(巫稱) · 존장자의 의미하는 호칭이었다. 신라의 금관 역시 왕의 모자가 아니고 시림 또는 용왕에 제사 지낼 때 제관인 무당이 쓰는 모자였다. 남해왕이 여동생 아로에게 시조묘에 제사 지내게 했다는 것은 제정일치 시대에서 제정분리 시대로 전환을 의미하는 것이다. 이것은 삼국시대 국가권력 구조를 나타내는 것이다.
고구려 요동성을 수·당으로부터 지킬 수 있었던 것도, 시조묘 고주몽에게 제사 지내고 사제 무녀가 성은 반드시 지켜질 것이라고 예언했기 때문이다. 삼국사기 기록을 통해서 무교가 가진 국가 종교성 · 군사력결집력 · 강한 신념 도출의 사회적 기능들을 엿볼 수 있다.
상고시대에 무교는 국가결속 · 사회통합 · 인간본성회복 · 제례의식체계화, 문화예술창작 등의 기능을 가진 그 시대의 주술이자 삶의 원동력이었다.
조선조 불교와 무교를 억압하고 배척할 때 무교는 서민 속으로 침잠할 수밖에 없었고, 내용적인 발전이나 사회적 순기능이 정체할 수밖에 없었다. 이러한 결과로 무교는 서민층의 수요에 부응하면서 미신 시 하는 시각을 감수해야 했다.
무교가 다분히 주술적이고 기복적이며, 윤리성이 적고 현실과 거리가 먼 추상적인 내세관이나 인간의 근본 원리와 삶의 본질을 따지는 복잡한 철학 등을 배척하였다. 하지만 무교는 지금도 시민의 종교적 욕구이며, 가식 없는 소박한 신앙이다. 유구한 민족의 역사와 전통 속에서 고유성을 보유하고 전승하고 있는 민족의 전통 신앙이자 정체성으로 자리하고 있다.
지금 사회의 그릇된 확증편향으로 무교를 미신으로 치부하고 타파해야 할 악습이라고 여기는 사람들이 있다. 그러나 무교는 결코 원시적인 미신행위들이 뒤섞여 있는 집합체는 아니다. 사람들은 무교가 합리적 · 과학적이지 않으니 미신이라 한다. 하지만 무교뿐 아니라 고등종교라는 기성종교 중 과학적이고 합리적인 종교가 있는지 묻고 싶다. 종교는 과학적이고 합리적으로 존재할 수가 없다. 오히려 과학으로도 설명할 수 없는 비합리성이 많다. 과학으로 설명할 수 없는 것이 종교며 신앙이다.
무교의 순기능 중 하나는 억눌린 부녀자들이 잠시나마 의지하고 쉴 수 있는 공간이었다. 그리고 모성애를 극대화하는 신앙이기도 했다. 마을굿은 마을의 통합과 일체감을 주고, 갈등과 반목을 해소하는 순기능을 잘 나타내는 무교 현장이다.
The Role of Korean Shamanism
Namhae Cha Cha-ung is the second king of Silla. Cha Chak Woong was a title referring to kings, shamans, and sages. The gold crown of Silla was not the king's hat, but was a hat worn by shamans working as priests when performing ancestral rites to Sirim or the Dragon King. The fact that King Namhae held a ancestral rite for his younger sister Aro at his ancestors' shrine signifies the transition from an era in which ancestral rites and politics coincided to an era in which ancestral rites and politics were separated. This represents the national power structure of the Three Kingdoms period.
The reason why Goguryeo was able to protect Liaodong Castle from Suidang was because they held a memorial service to Gojumong at the tomb of their founder and the shaman predicted that they would definitely protect Liaodong Castle. Through the records of 『Samguk Sagi』, we can get a glimpse of the social functions of shamanism, such as national faith, mobilization of military power, and strong beliefs.
In ancient times, shamanism was the magic of the times and the driving force of life, with functions such as national integration, social integration, restoration of humanity, systemization of rituals, and creation of culture and art.
When Buddhism and Shamanism were suppressed and rejected during the Joseon Dynasty, Shamanism had no choice but to sink into the common people, and its content development and social positive function were stagnant. As a result, Shamanism had to endure the view of superstition while responding to the needs of the common people.
Shamanism is largely magical and prosperous, and it rejects abstract views of the afterlife that have little ethics and are far from reality, as well as complex philosophies that examine the fundamental principles of humanity and the essence of life. However, Shamanism is still the religious desire of citizens and is a simple faith without pretense. It is established as the traditional faith and identity of the nation, which retains its uniqueness and is passed down within the nation's long history and tradition.
In today's society, there are people who, due to incorrect confirmation bias, dismiss shamanism as a superstition and a bad habit that must be abandoned. However, shamanism is by no means a collection of primitive superstitious practices. People say that shamanism is a superstition because it is not rational or scientific. However, I would like to ask whether there is a scientific and rational religion among the established religions, not only shamanism but also higher religions. Religion cannot exist scientifically or rationally. Rather, there are many contradictions that cannot be explained even by science. Religion and faith are things that cannot be explained by science.
One of the positive functions of shamanism is that it was a space where oppressed women could rely on and rest for a while. It was also a faith that maximized maternal love. Village gut is a Korean shaman ritual that exerts a positive function in promoting harmony and harmony in the village and resolving conflict and hostility.
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